torsdag 27 september 2007

Mannen är på tennis-träning och barnen leker så jag passar på att ta en kopp te och gå på en liten trevlig blogg-runda i lugn och ro ;)
Här är min nya lykta, inköpt idag. Kunde inte låta bli att köpa den, tyckte den passar bra nu i höstmörkret :) Här står den bredvid några ljus som jag ställde i min gamla äggost-form*.

* Bodde som barn i Bohuslän, där det var vanligt med denna delikatess - Äggost.
Jag måste leta upp det "gamla hemliga receptet" någon dag och lägga in här i bloggen så ni kan få smaka.

Foto: Lilla Blanka

12 kommentarer:

Husbilsresan sa...

Verkligen en jättefin lykta och vad mysigt det ser ut med alla ljusen.Och äggostformen var ju urhäftig.Och jag vill gärna smaka...när du hittat receptet =)
Jag såg att du fixat till en gammal symaskin...jättesnyggt!Jag har en likadan,som jag ska göra något åt.
Vad målade du underedet med?HAr du gjort skivan själv?
Ha en skön kväll!Kram!

Lilla Blanka sa...

Tack :)
Japp, receptet skall läggas in i min blogg, helt klart.
Symaskinsbordet ja, jo det var cremefärgat underrede när jag köpte det, så det enda jag gjorde med det var att rengöra det och sedan låta den gamla flagnade färgen sitta kvar. Bordsskivan har jag gjort själv av brädor (rå-spont) som jag vitmålat. Den lilla kanten runtom gjorde jag av finsågade brädor som jag formade till i en skön böj ;) Sedan vitmålade jag med grundfärg några lager - klart! Kul om du fixar till din symaskin!
Ha en bra kväll på dig också, kram!

Engsroom sa...

Fin lykta du köpt jag hittade också två ljuslyktor idag fast mindre modell.
Gör inget att du skrattade det bjuder jag på , bra att veta att man inte är ensam med sista minuten Statoil har även räddat oss ibland ska tilläggas.
Kram Ella

Solsjö - Under en vind sa...

Låter som den perfekta mysiga stunden!!! Kram!

Anonym sa...

Vad mysigt det ser ut. Fin lykta.
Jasså, din mor bor i Los Angeles. Jag har inte varit där men en dag hoppas jag få komma dit en sväng.
Ha en skön helg!
Kramiz Bodil.

elin1976 sa...

Vi har også noe som vi kaller dette der jeg kommer fra. Resultatet blir et slags "pålegss" som smaker søtt med kanel og sukker på på toppen. Laget av melk tror jeg. Veldig godt til å ha på brød og kaker.
Lkten var nydelig. Har også så lyst på litt nytt til huset så det må jeg se og få kjøpt meg i dag:O)

faster atta sa...

Hej! Såg din komentar om mönster till kaninen hos Elin.... hon fick mönstret av mej, det finns i boken "crafting springtime gifts" av tone Finnanger. Men jag har det ju redan uppritat, så vill du ha en kopia så maila din adress till: LillaKyrktorpet@gmail.com så kommer den på posten!

Lilla Blanka sa...

Engsroom:
Ja, jag hoppas att du förstår att det inte var "elakt skratt" utan bara sådär jag-förstår-dig-skratt ;)
Vad kul att du också hittade ett par lyktor idag! Jag tycker inte man kan få för många lyktor/ljus hemma :)
Kram!

Uppe på vinden:
Ja, det är väldigt avkopplande att sitta vid datorn och titta in i allas mysiga bloggar fulla av inspiration och "mys". Kram!

Morse farm:
Jepp, hon bor i L.A nu, men hon har bott i Florida också, så det är på de två ställena jag varit i USA, fast jag skulle gärna åka till fler ställen te x New England och amerikanska södern som Georgia.
Ha en skön helg du med!
Kram!

Elin1976:
Åh så ni har också äggost, vad kul! Ja, det stämmer man brukar ha kanel eller sylt på. Mmm måste ta fram det där receptet nu i helgen :)
Kram!

Faster Atta:
Åh du är en ängel! Jag mailar gärna dig om mönstret, tycker kaninen är såå söt. Stort tack på förhand!!! Kram!

NICOLINAS BONING sa...

Vilken häftig form!
När jag ser din nya fina lykta kom jag på att jag måste ta in min stora lykta som jag har ute på trappen vid "stora entren"...fniss...det lät märkvärdigt va...men den består av en dragig gammal dubbeldörr,därav namnet;-)
Trevlig helg och kram/Birgitta

Lilla Blanka sa...

Nicolinas boning:
Ja, det gäller att ta in grejerna för vintern nu :) Jag har också lite kvar att plocka in.
Ha en trevlig helg!

Nygammalt sa...

Förstår att du var tvungen att köpa den, är ju jättefin! =)
Skönt med lite egentid en stund.

Är det ok om jag länkar till dig? Din blogg är så fin!
Trevlig helg! Kram.

Lilla Blanka sa...

Nygammalt:
Tack för dina snälla ord, och självklart får du länka! Det är bara jättekul! Jag har lagt din blogg på mina favoriter, jag puttar in den i min bloggs länklista om det är ok med dej?
kram!